tirsdag 9. mars 2010

Klassetur til Spania januar 2010

Mandag 18.1.2010 møtte 56 stk. 2. klassinger., 2 spansklærere og 2 foreldre spent opp utenfor Greveskogen videregående for å reise først med buss til Rygge og deretter med Ryanair til Madrid. Vi skulle bo på Hostal Plaza i Segovia og det sto på programmet at vi skulle sjekke inn kl.23.45, men vi var ikke der for klokken var 1 om natten og kl.02 var alle installert på rommene etter en del frem og tilbake.

Den første dagen møtte vi opp musikkpaviljongen på Plaza Mayor kl.10.30 for å høre om dronning Isabel I som ble kronet her. Deretter gikk vi gjennom middelalderbyen for å se på slottet Alcázar.

Etterpå fikk alle fri til å spise lunsj og etter lunsj besøkte vi den sengotiske katedralen i Segovia.
Etter enda litt fritid gikk vi samlet ned for å se på den romerske akvedukten.

Elevene fikk noen oppgaver som skulle løses på spansk og om kvelden var det felles middag og helt til slutt mer fritid og mange gikk på diskotek mens andre roet seg på hotellet.

Da vi sto opp på onsdagen regnet det. Vi skulle til San Ildefonso for å se på slottshaven utenfor det kongelige jaktslottet La Granja, som er en kopi av slottet i Versailles.

På vei til neste slott, Real Sitio de San Lorenzo del Escorial, kjørte vi innom Franco’s minnesmerke over seg selv – verdens største kors og en kjempekatedral bygget inn i fjellet. Da vi kom dit hadde det sluttet å regne.

I ovennevnte slott er den spanske kongefamiliens graver og ingen bor der. Vi hadde en pussig spansk guide som snakket veldig sakte og tydelig, slik at de fleste forsto hva han sa, og jeg fikk et kort sammendrag av Marius (læreren) etterpå. Utrolig flott slott.

Denne kvelden ble som alle andre kvelder avsluttet med felles middag i Segovia.

Torsdag gikk turen til Madrid. Vi hadde både Det kongelige slott, Museo Prado, Museo Reina Sofia og Stadio Santiago Bernabéu på programmet. 2/3 av elevene ville på fotballstadio’n og resten ville bare shoppe, så vi voksne + 2 elever gikk og så på slottet, Plaza Mayor og Plaza del Sol og jeg gikk deretter alene på Museo Prado.

Etterpå gikk jeg meg skikkelig vill i Madrid. Hadde glemt kartboka som var innkjøpt til turen på hotellrommet. Men jeg fant et bykart og greide å komme meg dit jeg skulle i løpet av en halvtime. Traff Benedicte og noen andre jenter, kjøpte sko til Benedicte, spiste litt og koset oss før vi møtte de andre på Plaza de España. var ikke tilbak i Segovia for å spise middag før klokka var 22.

Fredag morget møtte vi opp ved musikkpavilongen og gikk for å se på en gammel myntfabrikk og et kloster i Segovia. Vi var heldige å fikk komme inn både i klosteret og i klosterkirken. Veldig spesielt.

Resten av dagen valgte vi selv hva vi ville gjøre. Om kvelden var de fleste av elevene på diskotek. Denne kvelden fikk de være ute til kl.02. Denne dagen viste skrittelleren min 22.535 skritt. Det er 15 km.

Lørdag ver det Ávila og Salamaca som sto for tur. Ávila så veldig flott ut med sine flotte murer. Da vi kom inn i byen fikk vi komme opp og gå på muren.

Det var litt surt og kaldt der, men da vi kom til Salamanca var det varmt og delig. De 2 lærerne og jeg satt og koset oss i sola på en uterestaurant på Plaza Mayor mens elevene gikk rundt på egenhånd. Vi gikk litt og ruslet i renessansegatene og så på et av verdens eldste universiteter.

Da vi kom tilbake til Segovia fikk elevene noen oppgaver som skulle løses igjen. Deretter var det feller middag og så hjem på hotellet for å pakke.

Søndag etter frokost sjekket vi ut av Hostal Plaza og ble kjørt til Baraja-flyplassen utenfor Madrid.

På Rygge ble vi hentet av den samme bussen som kjørte oss dit. En utrolig flott tur, som jeg er kjempe glad for at jeg fikk være med på.