mandag 28. desember 2009

Gran Canaria en uke i desember 2009

Onsdag 9.desember var vi klare til avgang fra Eidfoss til Torp. Det er deilig å reise fra Torp. Slipper alt stress og kjøring til Gardermoen. Flyet gikk fra Torp sånn midt på dagen og vi ankom Gran Canaria – Puerto Rico – Puerto Plata hotell ved 22-tiden. Det var fremdeles så varmt at vi kunne gå i bare T-skjorte. Ivar ville legge seg med en gang, men jeg var ganske klar på at vi skulle ut og spise. Lite skritt hadde jeg på skrittelleren også. Så vi trasket ned til byen og fant oss et greit sted nede ved havna. Etterpå gikk vi opp til hotellet igjen og fant sengen vår. Denne lille turen skulle vise seg å være den første delen av ca.128.617 skritt (85,74 km) denne uken på Gran Canaria.

Torsdag morgen spiste vi frokost på balkongen og gikk oss en god tur, og på kvelden var vi i Arguineguín og besøkte Ole-Petter Hurum med kone og et vennepar i det flotte Anfi-komplekset og spiste middag på en mexicansk resaturant der.

Dagen etter sto vi opp før solen og spiste vi frokost på balkongen etter at solen var stått opp og så gikk vi mot Playa los Amadores og Taurodalen. Det ble en lang tur – 27.909 skritt.

Vi var også og hentet oss en liten Renault Clio som vi hadde bestilt på www.eleiebil.no. Vi kalte den for Aston, men den var ikke noen luksusbil akkurat ;o)

Lørdag ble det biltur til koselige Puerto de Mogan og opp til Mogan som ligger litt inn i landet fra Puerto de Mogan. Her passet vi også på å gå oss en lang tur og spise lunsj.

Søndag hadde vi bestem oss for å gå i ”fjellet”. Vi kjørte opp på andre siden av Puerto Rico og la i vei innover. Vi hadde hørt om et sted som kalles Norskplassen, men hadde ingen anelse om hva det kunne være. Det fant vi ut etter en drøy time gange. Der var det gudstjeneste og masse nordmenn. Vi gikk litt videre innover og spiste lunsj og gikk tilbake igjen. Flott tur!!

Mandag kjørte vi til Playa del Inglés og spiste lunsj og gikk en lang tur der også. Artig med litt avveksling. Vi spiste stort sett middag i senteret, og å gå ned dit og opp igjen til hotellet var 4.000 skritt, så det dro seg raskt på med skritt. Denne dagen gikk vi 22.754 skritt. Hver dag avsluttet vi med en ½ til 1 time ved bassenget og en liten svømmetur.

Natt til onsdag måtte vi opp kl.03.00 lokal tid. Jeg sjekket graderstokken, og den viste 18 grader. Vi hadde deilig varmt vær stort sett hele tiden. Det var et par duskregnbyger på tirsdag morgen, men det var også alt. Bussen hentet oss litt over kl.04. Turen hjem gikk greit, men det var snø og kaldt da vi landet på Torp. Vi måtte sirkle over i 10 minutter mens de måket rullebanen. Det er deilig å komme ned til sol og varme, men det er deilig å komme hjem igjen også. Nå forbereder jeg tur til Spania 18.januar med spanskkklassen til Benedicte. Gleder meg! :o)

torsdag 5. november 2009

En vanlig dag

Det er en helt vanglig høstdag på Eidsfoss. I går fikk vi i hus en halv hjortekalv og Per Andersen kom og delte den opp, så nå ligger den godt forvart i fryseren.
Benedicte har svineinfluensa. Hun kom hjem på mandag etter skolen og har ligget siden. I forgårs kveld hadde hun 39,6 i feber og i går morges 39,2, så jeg fant det best å ta en tur til legen. Det var ikke stor legen kunne gjøre, kun konstatere at hun hadde influensa. Men det visste jeg jo ;o)
Da vi kom hjem fra cruiset, lå det et tilbud til Ivar om gratis tur til Købenavn med DFDS, så jeg spurte hem om vi skulle ta en tur. Han ville heller til Syden, sa han, så i forrige uke bestilte jeg en tilbudstur til Gran Canaria i desember. Vi skal bo på Puerto Plata i Puerto Rico, samme hotellet som vi bodde på for nesten 18 år siden, da jeg var gravid med Benedicte. Egentlig hadde jeg bestemt meg for at jeg IKKE skulle dra til Gran Canaria mer, men det får gå for denne gangen. Har du vært på Gran Canaria, så har du vært der, og nå har jeg vært der 4 ganger før. Det er ikke så mye mer enn stein, sol, sand og vann. Men så var det såååå fristende med litt mer sol før jul. Så nå gleder vi oss til det :o)
Ellers har jeg jobb så det holder. Jeg holder fremdeles på med å oversette websidene til Mercedes-Benz. Det har jeg holdt på med siden mars. Og i går kom hovedkatalogen til Kärcher. Nå har jeg nesten i overkant med jobb og gruer meg litt. Men jeg skal jo leve av dette, så ....... I februar fikk jeg satt ned forskuddskatten min, fordi jeg trodde det ville bli dårlig med jobber. Neste uke skal jeg betale siste rundte med forskuddsskatt, og da må jeg betale kr 50.000,- i tillegg for å komme sånn noenlunde i mål. Mye å holde styr på. Nytter ikke å sette seg ned etterpå å sutre over restskatt. Men nå er ikke jeg den som sutrer for alt heller - hverken drivstoffpriser, strømpriser, matpriser - you name it. Vi er heldige som bor i Norge!!!!
Natt til mandag/mandag morgen kjørte jeg Sheryl, min tremenning fra Canada, til Gardermoen. Startet fra Eidsfoss kl.03.15 og var hjemme igjen kl.07.15. 30 mil på 4 timer i delvis snøslaps. Var sånn passe maroder hele resten av mandagen.
I går våket vi til et hvitt tynt lag på bakken og det snødde litt i hele går.I dag er alt borte.
Nå må jeg få satt ........ i gir og få kommet meg videre på oversettelsene min.
Dette var kun en liten beskrivelse av en helt vanlig dag på Eidsfoss. :o)

mandag 26. oktober 2009

Cruise i Middelhavet fra Venezia

Da er forhåpentligvis den siste uken av årets sommerferie over. Det er fremdeles mulig at vi tar en uke til ett eller annet sted i varmen. Vi får se nærmere jul ;o)
Høstferieuken – uke 40 – koste vi oss på MSC Musica fra Venezia til Bari - Korfu - Santorini - Mykonos - Pireus/Athen - Katakolon - Split (som egentlig skulle har vært Dubrovnik) og tilbake til Venezia.

Benedicte, Ivar og jeg dro fra Gardermoen søndag 27.september og møtte min canadiske tremenning, Sheryl, og hennes mann, Glen, på båten i Venezia.

Båten var praktfull. Kjempestor, dvs. 293 meter lang. Til sammenligning er den største av de nye Hurtigrutene 129 meter lang. Vi var over 3.000 passasjerer, men vi merket ikke så mye til det. Stort sett aldri en kø. Lugarene var flotte og moderne og fellesarealene nydelige.

I Bari var vi på tidenes utflukt til en nydelig liten italiensk by som het Polignano a mare. Her vandret vi litt rundt med guiden. Det var kun oss 5 med på turen, så vi hadde egen minibuss og egen guide. Der spiste vi fremretters lunsj på en meget eksklusiv grotterestaurant som het Grotta Palazzese. Denne utflukten var bursdagpresang til Ivar og Benedicte fra Sheryl og Glen. Ivar hadde bursdag denne dagen og Benedicte den dagen vi reiste hjem. Da sjøen var for høy til å gå inn i sjøgrotter med båt, reiste vi videre til grottene i Castellana. Veldig flott!

Neste stopp var Korfu. Vi gikk en tur på land og koset oss i solen og varmen. Spiste lunsj på båten og lå litt på dekk og solet oss. Kan en bedre ha det?

Dagen etter sto vi i soloppgangen og så innseilingen til Santorini. Shuttlebåter tok oss inn til havnen. Ivar og Benedicte fikk meg opp i taubanen fra havnen og opp. Taubane er noe jeg aldri tar. Jeg ville egentlig gå, men det ville tatt for mye av dagen. Vi tuslet litt rundt i Oia og gikk eselstien ned igjen.

Så lettet båten anker og seilte videre til Mykonos. Vi bestemte oss for å droppe middagen på båten og heller spise på land. Rederiet hadde satt opp busser inn til Mykonos by. Det ble en utrolig koselig og vellykket kveld.

Dagen etter la vi til i Pireus. Jeg spanderte utflukten til Athen og Akropolis. Man kan ikke være i Pireus uten å ta turen dit. Koselig vandring med en guide som snakket i ett kjør. Hun var utrolig kunnskapsrik og informativ.

Deretter gikk turen til Katakolon – havneby utenfor Olympia. Sheryl og Glen, som forøvrig var på utflukter hver dag, dro til Olympia mens vi tuslet litt rundt i Katakolon, spiste lunsj på båten og koset oss i solen. Dette skulle jo være ferie og ikke et race gjennom Europa.

Dagen etter ble vi liggende en lang stund utenfor innseiling til Dubrovnik. Men sjøen var for grov til at en så enorm båt som Musica kunne gå inn. Vi ga opp etter et par timer og seilte videre til Split. Sjøen ble smulere og båten ankret opp utenfor Split. Vi ble seilt inn i livbåter. Artig det også. Kroatia virket til å være et fint ferieland. Split var i alle fall en veldig pen og koselig by.

Om morgenen 4.oktober seilte vi inn innseiling til Venezia i soloppgangen. Veldig stemlingsfullt.

Cruiset var over og vi ble kjørt til Marco Polo-flyplassen hvor vi måtte vente på flyet i 5 timer. Akkurat det var det jeg likte minst med cruiset, som alt-i-alt var en kjempeferie som kan abefales!!

fredag 28. august 2009

Fetter- og kusinetreff i familien Ødegaard

Noen av Ivars fettere og kusiner prøver å treffes en gang i året på besteforeldrenes grav.

Fremmøtet er ikke særlig stort, men noen dukker opp. Og det er jo veldig koselig, da. Vi var ikke der i fjor pga. at vi var på Bornholm på ferie, men i år var det lagt litt senere på høsten, søndag 23.august, så da passet det fint.

Først var vi på besteforeldrenes grav på Snarum kirkegård, deretter var vi å besøkte stedet der foreldrene vokste opp – Grinna på Snarum.

Og til slutt gikk vi en tur i gruvetråkka rundt koboltgruvene til Blåfarveverket.

Der spiste vi medbragt lunsj og kikket på dagbruddene. Alt var brutt opp i løpet av 120 år. Utrolig at mennesker kan bankeløs fjell i så store mengder.